Król Izraela nadchodzi!
Niedziela Palmowa – Historia obchodów
Niedziela Palmowa (pierwsza znana jako Pasza) narodziła się w kościele jerozolimskim około końca trzeciego lub wczesnego czwartego wieku. Ceremonie składały się z modlitw, hymnów i kazań w czasie gdy ludzie poruszali się po licznych świętych miejscach w mieście. W ostatnim miejscu, miejscu wniebowstąpienia Jezusa w niebie, duchowni czytali biblijną relację z Wjazdu triumfalnego Jezusa do Jerozolimy. Gdy zbliżał się wieczór, ludzie powracali do miasta, recytując: “Błogosławiony, który przychodzi w imię Pańskie” (Ew. Mateusza 21: 9). W piątym wieku uroczystość rozprzestrzeniła się aż do Konstantynopola. Dopiero w szóstym i siódmym wieku dodano rytualne błogosławieństwo palm. Poranna procesja zastąpiła wieczorną, a do ósmego wieku, Kościół Zachodni świętował “Dominica in Palmis” lub “Niedziela Palmowa”.
Niedziela Palmowa – Tradycja
Tradycyją na Bliskim Wschodzie było wyścielanie drogi kogoś uznanego za godnego najwyżych zaszczytów. Gałązka palmowa był żydowskim symbolem triumfu i zwycięstwa (Kapłańska 23:40, Apokalipsa 7: 9). W 2 Królów 9:13, Jehu, syn Jozafata, został ogłoszony królem poprzez rozpostarcie płaszczy na ziemi. Jezus, Mesjański Krół, otrzymał podobny zaszczyt. “Hosanna synowi Dawida! Błogosławiony, który przychodzi w imię Pańskie! Hosanna na wysokościach! “(Ew. Mateusza 21: 8)
Niedziela Palmowa znana jest także jako Niedziela Pasyjna. Znaczy początek Wielkiego Tygodnia i ostatecznej, bolesnej podróży Jezusa na krzyż. Przypadająca w szóstą niedzielę Wielkiego Postu i niedzielę przed Wielkanocą, Niedziela Palmowa obchodzona jest we wszystkich głównych kościołach chrześcijańskich – rzymskokatolickim, protestanckim i prawosławnym. W wielu kościołach prawosławnych, Niedziela Palmowa znana jest jako Wejście do Jerozolimy. W niektórych krajach groby bliskich zdobią palmy. Ponieważ palmy nie są rodzime dla chłodniejszych klimatów, często stosuje się, tak jak w Polsce, gałęzie drzew takich jak wierzby lub cisa. Dzisiaj wiele tradycji Niedzieli Palmowej pozostaje takich samych, jak te obchodzone w X wieku. Niektóre ceremonie rozpoczynają się od błogosławieństwa palm. Potem wielu ludzi bierze dłonie do domu i umieszcza je w domach, stodołach i na polach.
Niedziela Palmowa – Znaczenie duchowe
W najprostszych słowach, Niedziela Palmowa jest okazją do refleksji nad ostatnim tygodniem życia Jezusa. Jezus nie zaprzeczył obrazowi oczekiwanemu przez tłum – spełnieniu nadziei Izraela, że będzie On ich ziemskim królem, niszcząc rzymski rząd. Jednakże, jego królowanie miało mieć innych charakter – Jezus wkroczył do Jerozolimy, aby dać życie na krzyżu, ratując ludzkość od grzechu i śmierci. Pewnego dnia Jezus powróci chwalebnie jako potężny wojownik w walce (Apokalipsa 19: 11-16). Niedziela Palmowa służy przygotowaniu serca do cierpienia Jego Męki i radości Jego Zmartwychwstania.
Niedziela Palmowa – Osiołek
Chrześcijańska Niedziela Palmowa podkreśla spełnienie proroctwa Starego Testamentu. Znaczące jest to, że młody osioł – nigdy wcześniej nie jeździł – nie stawiał oporu Jezusowi na jego grzbiecie. Ukazane jest więc przy tej okazji boskie zwierzchnictwo nad światem przyrody (Księga Rodzaju 6: 19-20, Psalm 8: 6-7, Liczb 22:28). Jezus, który jedzie na ośle i ma swoją drogę wyłożoną gałązkami palmowymi, spełnia proroctwo wypowiadane przez proroka Zachariasza (Zachariasza 9: 9): “Raduj się bardzo, Córo Syjonu! Krzyknij, Córo Jeruzalem! Patrz, twój król przychodzi do ciebie, sprawiedliwy i mający zbawienie, łagodny i jeżdżący na osiołku, na źrebięciu, źrebięciu osła”. Prorok oświadcza, że ”król” Izraela “nadchodzi”. Nawet pięć wieków przed Jego narodzeniem przewidziano przybycie Jezusa. Jezus, jadąc na zwierzęciu, wszedł do Jerozolimy jako wybrany Syn Dawida, aby zasiąść na tronie Dawida (1 Król 1: 33-44). Nadprzyrodzone i opatrznościowe okoliczności dla Mesjasza (“Namaszczonego”) były już na dobrej drodze.
Niedziela Palmowa – Polityka
Znaczenie Niedzieli Palmowej z perspektywy politycznej tłumaczy chęć tłumu, by ogłosić Go królem. W ciągu trzech lat działalności publicznej Jezusa, były dwa wysiłki, aby go aresztować i trzy próby zamachu. Żydowskie władze religijne obawiały się, że Jezus może zjednoczyć lud, powodując, że Rzymianie zniszczą świątynię i swój naród. Gdyby nadal czynił cuda i znaki, ten człowiek z Galilei zaburzyłby niestabilną równowagę władzy, testując cierpliwość Rzymu. Przez 100 lat Rzymianie zdołali pokonać wszelkie powstanie w Palestynie. Wielu kwestionowało, czy nastąpi kolejny mesjanistyczny bunt, gdyby Jezus pojawił się w Jerozolimie na następną Paschę. Z powodu napływu pielgrzymów świętujących tę Paschę populacja się potroiła. Szybko rozeszła się wieść o “Królu, który przychodzi w imię Pana” (Łuk. 19:38). W ten sposób triumfalny wjazd Jezusa do Jerozolimy zainicjował swoją nieuniknioną kolizję zarówno z arcykapłanami, jak i władzami politycznymi.